Acil Servis
05 Ağustos 2021

Ani gelişen ve kişinin hayatını ya da hayatın bütünlüğünü tehdit eden durumlar acil sağlık durumları olarak tanımlanmaktadır. Uluslararası Acil Tıp Federasyonu’na göre akut gelişen hastalıklar ya da yaralanmalar, acil tıbbın müdahale edeceği konular olarak belirtilmekle birlikte birçok ülkede mevcut ortak sorun, acil servislerde oluşan hasta yoğunluğudur.Dünyada, Acil Servislere başvuran hasta sayılarının Acil Servis kapasitelerini aşması nedeniyle triyaj kavramı ortaya çıkmıştır.

Triyaj Nedir?

Triyaj kelimesi, İngilizce “Triage” ve Fransızca “Trier” kelimelerinden köken alır ve “ayırma, sınıflandırma, öncelik belirleme” anlamlarına gelir. Triyaj, tıbbi müdahaleye ihtiyacı olan kişilerin müdahale önceliklerinin belirlenmesi işidir. Acil Servislerde tüm dünyadaki güncel uygulama, öncelikle hastaların triyajının yapılmasıdır. Acil Servis girişlerinde yapılan efektif bir triyaj sayesinde yoğun anlarda kritik durumdaki hastaların müdahalesi gecikmeden yapılabilmektedir. Triyaj işlemi sayesinde öncelikle durumu kritik olan hastalar gereken muayene ve tedavi ihtiyaçlarına mümkün olan en kısa sürede ulaşmakta, ayrıca hastaneler de bu sayede kaynaklarını etkin şekilde kullanmaktadırlar.

T.C. Sağlık Bakanlığı’nın ilgili Yönetmelikleri ve Tebliğleri gereği triyaj uygulaması yapılmaktadır. Hastanemizde tüm Acil Servis personeli triyaj eğitimi almıştır ve bu eğitimler periyodik olarak tekrarlanmaktadır.

Acil Servisler hastanelerin aynalarıdır. Hastanelerde gerçekleşen tüm hasta karşılama, tanılama, yatış, operasyon, yoğun bakım, taburculuk, kısacası tüm tanı ve tedavi süreçleri acil servislerde vardır ya da iç içedir. Ayrıca Acil Servisler, hastanelerin 24 saat boyunca durmaksızın işleyen ünitelerinden biri olması nedeniyle kesintisiz olarak hastaneye başvuran acil hastalara gereken tüm tıbbi ve sosyal hizmetleri verebilecek düzeyde yapılanmış olmalıdırlar.

Acil Servis’e gelen hastaların geliş sebepleri genellikle beklenmeyen rahatsızlıklar olduğundan, hastalar geliş şikayetlerinin dışında ayrıca endişelidirler. Bu endişe, sebebini bilmediği bir durumun onu bilmediği bir yere ve bilmediği insanlara götürmesidir. Acil Servislerin, mekan olarak hastaların kendilerini rahat ve güvende hissetmelerine yardımcı olacak şekilde dizayn edilmiş olmaları gerekmektedir. Acil Servislerde çalışan doktor, hemşire, idari personel ve yardımcı sağlık personelinin de hastaların bu olası endişelerini ortadan kaldırmaya yardımcı olacak şekilde davranışlar sergilemesi gerekmektedir.

 

Bunları Biliyor Musunuz?

Yanıklar ve ilk yardım

Birinci derece yanıklar: Cildin sadece epidermis denilen üst tabakası etkilenmiştir. Deri genellikle kızarmıştır. Yanan bölgede şişme ve ağrı da görülebilir.

İkinci derece yanıklar: Cildin üst tabakası yanmış ve dermis denilen ikinci tabaka da etkilenmiştir. Deride su toplanması sonucu kabarcıklar (bül) oluşur, aşırı derecede kızarıklık ve beneklenmeler görülür. İkinci derece yanıklarda aşırı derecede şişlik ve ağrı görülür.

*Yanık bölgeyi soğuk su altında en az beş dakika ya da ağrı geçene kadar tutunuz.

* Yanık bölge üzerine steril gazlı bez koyunuz.

* Ağrı kesici alabilirsiniz.

*Mümkünse yanık bölgeyi kalp seviyesinden yüksekte tutunuz.

*Yanık bölgesinde yüzük, bilezik gibi takılar varsa mutlaka hemen çıkarınız.

*Kesinlikle buz kullanmayınız.

*Diş macunu, yoğurt gibi maddeleri kesinlikle kullanmayınız.

*Su toplamış kabarcıkları patlatmayınız.